MEDI

Aquí trobareu els enllaços per estudiar el que fem a medi:



L’EDAT MODERNA DINS LES ETAPES DE LA HISTÒRIA

L’EDAT MODERNA AL MÓN
Tot i ser per a 2n d’ESO, no deixeu de mirar tots els racons d’aquest completíssim web creat per la Montserrat Alsius per als seus alumnes.


Aquest té un extens índex de tots els aspectes relacionats amb aquesta edat, fins i tot arxius sonors de música representativa del Renaixement i Barroc.

En aquest trobareu que parla sobretot dels grans descobriments, la tecnologia i la cultura.
en aquest parla de les tècniques emprades per a navegar…
Edu3.cat
 http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=18134
Edu3.cathttp://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=23331
La cursa d’Amèrica:
Edu3.cat


El poder i la seva relació amb els impostos:
EDAT MODERNA EN RELACIÓ A ESPANYA
La Caravel·la:

La Caravel·la va ser una embarcació que suposà un avanç important en la navegació i facilità les travessies transoceàniques. L'increment del nombre i de les dimensions de les veles van donar més velocitat. I la capacitat de les bodegues va permetre augmentar la tripulació i les provisions.



3. Altres aventurers:

Com us podeu imaginar, els Reis Catòlics no van ser els únics que van iniciar la carrera dels descobriments... Molts regnes tenien les mateixes preocupacions que Castella i Aragó. De fet, Portugal va empendre el viatge cap al sud, vorejant la costa africana fins arribar a l'Índia.

Hi ha dos mariners importants: 

Bartolomeu Díaz
Vasco de Gamma
<-- Bartolomeu Díaz sortí des de Lisboa al 1487-1488 arribà a Cap de Buena Esperanza (actual Sudàfrica) i tornà mesos més tard sense aconseguir arribar a la Índia.

Vasco de Gamma --> per altra banda al 1497 surcà els mars des de Lisboa en direcció al sud. Arribà a Calicut (Índia) passant per Zanzíbar (Àfrica). El viatge va durar dos anys i va ser molt dur.

Observa el viatge clickant aquí.

La primera volta al món...

Uns anys més tard, apareix Fernando de Magalhaes, un navegant portugués al servei de Carles I. Aquest navegant va decidir empendre un viatge per donar la volta al món. Al 1519, partí d'Andalusia, atravesà l'oceà Atlàntic i vorejà la costa d'Amèrica del Sud fins arribar a la Patagònia, el pas cap a l'oceà Pacífic (actualment aquest pas s'anomena l'estret de Magallanes). L'expedició va continuar rumb a l'oest fins que va arribar a les Illes de les Espècies. Magalhaes va morí a les Illes Filipines i Juan Sebastián Elcano es va fer càrrec de la tornada a Espanya (1522). El viatge durà 3 anys i va demostrar que la terra era rodona.



EDAT MODERNA EN RELACIÓ A CATALUNYA
Una altre índex extens.



Edu3.cat
Aquest vídeo ens parla dels aspectes socials, com vivien els reis.

L’auca de Bac de Roda:
LES GUERRES DELS SEGADORS I DE SUCCESSIÓ
Com eren les guerres als segles XVII i XVIII:
Dos enllaços molt interessants per a llegir sobre la Guerra de Successió. El grog és el nivell bàsic i  l’altre, de nivell avançat, és un llibre electrònic on es poden “passar els fulls”, tots dos de la Montserrat Alsius…
Edu3.cat
Edu3.cat
Recursos audiovisuals dins l’xtec sobre l’11 de setembre de 1714, cliqueu:
L’ART A L’EDAT MODERNA
Un vídeo curt sobre el renaixement i altres enllaços relacionats:
I un altre també curt, sobre el Barroc:

També podem veure els estils musicals d’aquest període:
PER AUTO-AVALUAR-SE:









La webquest de l'aigua 


Definició d'aigua a la Viquipèdia

El cicle de l'aigua a: l'edu365 / al CLIC / l'Agència Catalana de l'Aigua
Més sobre el Cicle de l'Aigua (és per ampliar)
La paraula AIGUA en diferents idiomes





Cicle Superior aigua

TREBALLEM A L'AULA
el Projecte AIGUA
Una proposta didàctica Intermón Oxfam:
Aigua i desenvolupament (per nivells educatius)
Concurs LA DITA DE L'AIGUA
Dites sobre AIGUA
L'aigua i el medi (Agència Catalana de l'Aigua)
Coneix a la Fluvi i juga amb ella a: Fluvi i el ciclo del agua
Descàrregues de la Fluvi, per pintar i moltes coses més.
Recomenacions de la Generalitat per estalviar aigua
Per entendre la factura de l'aigua - La web de l'aigua





A Recerkids sempre diem que la ciència és una aventura. I aquesta setmana la viurem com mai perquè marxem cap a l'Antàrtida! Ens hi acompanyeu?
RECERKIDS SE'N VA A L'ANTÀRTIDA!
Pablo Rodríguez Ros - #TopCiencia CosmoCaixa
El Pablo Rodríguez Ros és un jove investigador amb un gran esperit explorador. Va estudiar Ciències Ambientals a la Universitat de Múrcia i un Màster en Canvi Global a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo. Actualment fa el seu doctorat en Oceanografia a l'Institut de Ciències del Mar de Barcelona i acaba d'emprendre un viatge a bord de l'Akademik Tryoshnikov, un vaixell d'investigació rus que portarà equips científics d'arreu del món a l'Antàrtida per dur a terme investigacions de diferents àmbits i temàtiques.
Pablo R. Ros para RecerKids #Recerkids #EduXarxa
El Pablo ens ha convidat a acompanyar-lo en aquesta gran aventura, l'expedició Antarctic Circumnavigation Expedition (ACE), que donarà la volta completa a l'Antàrtida, i on l'equip de l'Institut de Ciències del Mar participa amb el projecte SORPASSO.
A bordo del buque Akademik Tryoshnikov para #Recerkids
Durant els propers dos mesos, ell ens enviarà petites cròniques de la seva expedició, com aquesta en plena navegació, i vosaltres podreu enviar-li preguntes sobre tot allò que us generi curiositat de la seva expedició: què fan en la seva investigació? Com és l'Antàrida? Quines coses passen al vaixell?
PUGEU A BORD!

No us perdeu l'oportunitat de fer un viatge únic amb la classe fins l'Antàrtida. Pugeu a bord i acompanyeu el Pablo en aquesta gran experiència. Esperem les vostres preguntes, Recerkids!









































































































































































































































































Existia Google a l'Edat Mitjana?


Presentació del final de l'imperi romà

Evolució en mapes de l'edat mitjana a la Península Ibèrica

Introducció-evolució de l'edat mitjana (resum molt clar)

Wikiespai molt interesssant amb un vídeo molt clar del feudalisme

CLIC SOBRE L'EDAT MITJANA-senzill

CLIC INTRODUCTORI DE L'EDAT MITJANA I AMB EXERCICIS (TAMBÉ SOBRE FORMACIÓ DE CATALUNYA)

ACTIVITAT D'UNA ESCOLA D'ASTÚRIES QUE FA UNA EXPLICACIÓ DE L'EDAT MITJANA

PORTAL (EN CASTELLÀ) AMB MOLTA INFORMACIÓ SOBRE L'EDAT MITJANA

 "EN GUARDIA" AUDIO (PROGRAMA DE CATALUNYA RÀDIO SOBRE GUIFRÉ EL PILÓS)


                                                                                                                                                                 ELS ESTAMENTS FEUDALS                                                





La vida a l'Edat Mitjana: Art romànic i art gòtic


Diferències de l'art romànic i gòtic de l'edat mitjana: (tasca a realitzar)

Exemples d'art romànic i gòtic (tasca a realitzar)

EXEMPLES ART ROMÀNIC I GÒTIC



La vida a l'Edat Mitjana: Viure als castells

Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
  • El castell i els seus habitants
  • La vida dels senyors
  • Les relacions entre els nobles i amb els pagesos
  • Els castells de Catalunya
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/viurealscastells/index.htm


La vida a l'Edat Mitjana: Viure al camp


Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
  • Les condicions dels camperols
  • Els productes del camp
  • El treball agrícola
  • L'art romànic
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/viurealcamp/index.htm


La vida a l'Edat Mitjana: Viure als monestirs
ARTICLE de la revista Cavall Fort (juliol-agost 2011) sobre com vivien els monjos d'un monestir medieval

Com vivien els monjos en un monestir medieval



Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
  • Els monestirs
  • Qui vivia als monestirs?
  • Com vivien?
  • Els monestirs de Catalunya
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/viurealsmonestirs/index.htm

Segueix aquest link per fer un seguit d'activitats JClic sobre la vida als monestirs (tarda una mica a carregar l'arxiu). L'aplicació s'organitza en cinc blocs:
  • La vida a l'edat mitjana
  • La vida als monestirs
  • El gòtic i el romànic
  • Els cisrtercencs i els benedictins
  • Una ullada global
CLIC SOBRE ELS MONESTIRS A L'EDAT MITJANA

ÀUDIO MÚSICA MEDIEVAL

Resultado de imagen de edat mitjana característiquesResultado de imagen de edat mitjana característiquesResultado de imagen de edat mitjana característiquesResultado de imagen de edat mitjana característiques

1. PRESENTACIÓ PREZI: L’EDAT MITJANA
Aquest recurs digital serà la primera activitat que ens situarà en l’Edat Mitjana a Espanya, com era la societat de l’època, l’art romànic i gòtic. Serà un suport digital a les explicacions de classe. Mapes que situen Al-Andalus, imatges sobre arquitectura romànica i gòtica per observar les diferències principals.
Enllaç: PRESENTACIÓ
2.  PRESENTACIÓ SLIDESHARE: DESCOBRIM L’EDAT MITJANA
Aquesta segona activitat segueix sent un recurs digital de suport que ajudarà als alumnes a situar-se en la cronologia de la història, distingir les dues etapes importants d’aquest periode històric, reforçar els diferents estaments socials: castells i cavallers/ monestirs i monjos/ ciutat medieval/gremis.
3. VISUALITZAR AMB LA PISSARRA DIGITAL RECURS D’ALEXANDRIA
Consta d’explicacions, activitats, enllaços i vídeos per poder treballar aquesta unitat didàctica amb la PDI. Per continuar treballant a l’aula amb els alumnes aquesta etapa de la història de forma cooperativa. A nivell metodològic treballarem en grups cooperatius amb portàtils i la PDI la farem servir com a projector i eina i recurs interactiu per poder corregir col·lectivament les activitat proposades.
4.  ACTIVITAT DIGITAL RECURS OPEN SANKORÉ
Permet treballar a l’aula amb els alumnes de forma més interactiva on poden escoltar música que els situa en l’època, realitzar algunes activitats i /o exercicis més  per consolidar continguts, visualitzar algun vídeo sobre castells que els transporta i els ajuda a entendre l’època històrica que estem treballant. Activitat de repàs per consolidar aspectes bàsics del tema.
Enllaç: ACTIVITAT REPÀS

5. ACTIVITAT DOSSIER DE TREBALL INDIVIDUAL
En diferents sessions de treball s’anirà elaborant el dossier de treball individual. Tot fent correccions col.lectives.


Quin tipus d'empresa és Google?

ImatgesMapa conceptual
Continguts de la unitat (PER IMPRIMIR)
Activitats de la unitat 


ECONOMIA ESPANYA                                         SECTOR PRIMARI CATALUNYA                    




SECTOR SECUNDARI CATALUNYA                            SECTOR TERCIARI CATALUNYA

EL TREBALL I L'ECONOMIA
L'ECONOMIA D'EUROPA
LES ECONOMIES D'EUROPA I D'ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ECONOMIA
LA INDUSTRIA ALIMENTARIA
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA I
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA II
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA III
ELS SECTORS ECONÒMICS A ESPANYA
EL SECTOR PRIMARI
EL SECTOR SECUNDARI
EL SECTOR TERCIARI
EL SECTOR TERCIARI: SERVEIS PER AL NOSTRE BENESTAR (ANGLÈS)
LA POBLACIÓ I LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
ELS SECTORS DE PRODUCCIÓ EN ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
L’ECONOMIA DE ESPANYA
L’ENERGIA I EL TRANSPORT
WEB QUEST: L’EVOLUCIÓ TECNOLÒGICA DEL TRANSPORT
REPÀS: 1 2 3 4 5 6
AUTOAVALUACIÓ DE LA UNITAT
TEST: ECONOMIA I POBLACIÓ
TEST: GEOGRAFIA HUMANA I POLÍTICA DE ESPANYA
REPÀS DE LA UNITAT

CURIOSITATS
Història dels diners


 
Document per a PDI per treballar els sectors econòmics a Espanya.
Document per a PDI per treballar els sectors econòmics a Espanya, la seva localització en diferents mapes, la identificació de les fonts d'energia més utilitzades a Espanya així com el raonament dels avantatges i inconvenients de les energies renovables. Aquest material ha estat creat per M. Cristina Silvestre Pérez



Rius d'Espanya

Provincias de España

Rius d'Espanya FÀCIL


Rios de España FÁCIL 2

Estudi físic Espanya

Mapamundi

26 mapesmundi








analyzes water


http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/aigua/imatges/cicle_aigua.swf 
*   VIDEO INTERESSANT : EL CICLE DE L'AIGUA.







MATERIALS AND THEIR PROPERTIES



EXPERIMENTS : 

  1. Reacció química que observarem :
  • Posarem vinagre dins d'una botella.
  • Dins d'un globus ficarem bicarbonat sódic.
  • Ficarem el globus com a tapa de la botella de plàstic.
  • Al barrejar-se el bicarbonat amb el vinagre,produeixen gas que farà inflar el globus.


  • 2. Vaporització i condensació : 
  • Agafem 2 gots d'aigua amb la mateixa quantitat d'aigua , hi fem una marca i els posem al sol.
  • Un got es tapa i l'altre el deixem destapat.
  • Al cap d'unes hores el got tapat tindrà gotetes a la tapa : condensació.
  • Al got destapat se li haurà evaporat una mica d'aigua.
    3 . Fusió :
  • Fiquem uns trossos de xocolata dins d'un got.
  • Posem aigua bullint al voltant.
  • Al cap d'una estona ,la xocolata ja està desfeta.     



































  • Grouping and Classifying Materials:
    • Solids, Liquids and Gases (Ann Cook) Flash (web) Downloadable Program
    • Absorbency (Emily King) Flash (web) MS Powerpoint
      (Welsh translation by Rhian Jones)  
    • Gases in the Air (Karen McVea) 
    •  Solids, Liquids & Gases (Nina Hobden) 
    •  Bicycles and Jeans (Janet Holyoak) 
    • Solids, Liquids and Gases (Lisa Carrie) MS Powerpoint
    •  Gases Around Us (WWtBaM) (Chris Williams) MS Powerpoint
    • Materials (WWtBaM) (Donna Weeks) MS Powerpoint
    •  Materials (WWtBaM) (Catherine White) MS Powerpoint
    • Looking At Materials
    • Thermal Insulators (Timothy Holt) PDF
    • Vocab Sheet: Materials (Robert Drummond) PDF
    • Solids, Liquids & Gases (cloze) PDF
    • Solids and Liquids (Paul Armitstead) DOC
    • Materials (Sharon Barker) PDF
    • Where's t




    I ara una mica d'història...


    Visita virtual al Museu d'història per preparar l'activitat: 


    Visita virtual


    La revolució francesa

    Test edat contemporània









    Idees per fer la línea del temps:

    Les línies dels temps són uns diagrames que situen diversos esdeveniments que passats, o futurs, sobre una línia que representa el temps fent servir una escala que pot anar de minuts a milions d’anys.


    Suports digitals per treballar les Línies de temps

    Les línies de temps són un recurs utilitzat de fa temps però les tecnologies digitals ens poden aportar:
    • Possibilitat de zoom que ens permet obtenir el detall que sigui necessari.
    • Anotacions multimèdia amb veu i vídeo que es pot utilitzar posteriorment en l’informe de l’activitat.
    • Control automàtic del temps i de generar alertes automàtiques, en alguns casos
    Entre d’altres recursos digitals disposem de

    Plantilles o models per imprimir:

    A internet, cercant “graphic organizer timeline”, es trobem models de línies de temps en PDF que podem baixar i utilitzar directament http://www.eduplace.com/graphicorganizer/spanish/
    http://www.enchantedlearning.com/graphicorganizers/
         

    Plantilles per Open Office o Office Microsoft

    Aquestes plantilles tenen l’avantatge de no requerir altre programari, però amb prestacions molts bàsiques. Existeixen plantilles de presentacions, de processador de text, però les més útils i flexibles són les de full de càlcul.
       plantilla Timeline Nottebook Smart
    Notebook de l'Smart també té la plantilla timeline_reveal_template.notebook que pot ser molt útil per ordenar esdevenimenst o aprendre qué són i com funcionen les línies de temps.

    Timeline i altres  editors per fer línies de temps

    Timeline és un programa de codi lliure per editar línies de temps, que  també disposa d’una  versió portable sense instal·lació. Entre les seves característiques destacaríem:
    • Visualització de diverses escales temporals (dies, setmanes, mesos, anys, ...)
    • Anotacions multimèdia que poden incorporar text, imatges i enllaços.
    • Les anotacions es poden agrupar en etiquetes.
    • Sistema d’alertes que permet utilitzar el programa com una agenda
    • Opcions d’impressió i d’exportació a una imatge SVG
    En contraposició cal dir que  la traducció del programa a castellà o català està sense acabar

    Línies de temps  2.0

    A Internet es troben múltiples aplicacions per fer línies temps, on cal registrar-se i que en general  permeten
    • Anotar esdeveniment amb informacions multimèdia (imatge, text, enllaços, ...)
    • Alternar la visualització a la forma de llista de successos
    • Publicar la línia de temps (Shared) i consultar-ne d’altres compartides
    • Zoom en la visualització o l’escala del temps
    Tot i tenir prestacions semblants hi ha petites diferencies que és bo considerar
    • Dipity  és una de les més populars http://www. dipity.com/
    • Xtimeline una de les més senzilles http://www.xtimeline.com/timeline/
    • Timetoast potser sigui la més visual http://www.timetoast.com/
    • Timerine interfície en castellà http://timerime.com/es/
    • Preceden http://www.preceden.com/ Una de les més completes e interessant ja que a més a més del que fan les altres línies de temps pot
      • Exportar la línia de temps a format PDF per imprimir, a CVS per treballar-lo amb un full de càlcul o algun format  gràfic.
      • Importar fitxer CSV per crear noves línies de temps.
    Com impediments de Preceden hem d’assenyalar
    • No reconeix els correus .CAT i cal utilitzar-ne d’altres per registrar-se
    • Interfície en angles sense opció d’altres idiomes
    • La versió gratuïta no permet els fitxers privats
    • Les imatges cal codificar-les a les notes posant l’adreça web i afegint-hi el codi ! al començament i final
    Dins les plantilles de GoogleApps també es troben múltiples models de documents per fer línies de temps
    Podeu trobar informació detallada a sobre les línies de temps a














    I ara estudiarem:



    Edat contemporània

    Índex:

    Temps de revolucions:

    La revolució industrial
    La revolució francesa

    El segle XIX:

    Liberals i conservadors
    Les noves ideologies
    Moviment obrer
    Moviments nacionalistes

    El segle XX

    Primera guerra mundial
    Revolució russa
    Els totalitarismes
    La segona guerra mundial

    El segle XX a Catalunya i Espanya

    La segona república
    La guerra civil
    La dictadura franquista
    La transició a la democràcia











    La Revolució industrial a catalunya from carlesolmedo

    Com va començar la Revolució francesa? Mireu-ne alguns detalls…
    Cliqueu la imatge i a l’enllaç podreu veure’n detalls amb la lupa… extret de Bibliote.com














    Pels més curiosos en aquest enllaç a la revista Sàpiens, La indústria tèxtil catalana en el segle XIX, podreu observar algunes fotografies interessants que ens mostren com eren les indústries tèxtils al s. XIX, i fixar-vos en com funcionaven les màquines. També podeu veure en un mapa de l’època, el nombre d’indústries que van establir-se a Catalunya en aquell moment. Fixeu-vos en quines zones estan concentrades.
    Per a més detalls sobre la Revolució industrial a Catalunya
    I recordant el que vam parlar a classe de com era la vida dels obrers, llegiu aquest altre article i mireu-ne les fotos, n’hi ha un dibuix comparatiu entre un habitatge burgès i un d’obrer: La formació del proletariat i les seves condicions de vida i treball


    En aquest altre podeu comprovar què recordeu d’España en la Edad Contemporánea. Cliqueu al primer exercici i aneu seguint.
    En aquesta altra podeu fer un repàs visual en aquest llibre tant viu i a més fer alguna activitat per comprovar.













    VIDEOTUTORIALS
          

          

    Apunts pissarra





    L’aparell reproductor


    Clic aparell reproductor

    http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/medinat6/jclic/reprod6/reprod6.jclic.zip&lang=ca&title=Coneixement+del+medi+natural+6%E8+de+prim%E0ria

    Clics medi sisè 


    http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3083
     

    Educació sexual (castellà)



    Diferents recursos (en castellà)


     
    Aparells reproductors femení i masculí (en castellà)
    Los aparatos reproductores femenino y masculino - enlace
    Aparato reproductor femenino - enlace 
    Aparato reproductor masculino - enlace
    L'aparell reproductor en català

    enlace 1

    enlace 2


    THE SIMPLE MACHINES

    The six basic simple machines are used in a variety of everyday objects.


    The most basic machines are called simple machines. They are the inclined plane, the wedge, 

    the lever, the wheel and axle, the screw, and the pulley. Simple machines change the strength 


    or direction of a force, such as a push or pull.





















    There are SIX simple machines: 
    Type
    Example
    Activity
    1.   Pulley - How Stuff Works
    A pulley is a simple machine that uses grooved wheels and a rope to raise, lower or move a load.
    old wooden pulley
    2.   Lever - Enchanted Learning animations
    A lever is a stiff bar that rests on a support called a fulcrum which lifts or moves loads. 

    hammer
    3.   Wedge - pictures using LEGO bricks
    A wedge is an object with at least one slanting side ending in a sharp edge, which cuts material apart.
    iron wedge
    4.   Wheel & Axle - Activity using pencils and thread spools
    A wheel with a rod, called an axle, through its center lifts or moves loads.
    bicycle
    5.   Inclined Plane - pictures using LEGO bricks
    An inclined plane is a slanting surface connecting a lower level to a higher level.
    loading ramps
    6.   Screw - Activity using pencil and paper in a new way
    A screw is an inclined plane wrapped around a pole which holds things together or lifts materials.
    machine screws








































    GENERADOR DE MAPAS













    Per practicar

















    Geografia































    anuncio
    anuncio
    Dansk deutsch English Français Gaeilge Italiano Nederlands Norsk Polski Română Sami

    • Mapes interactius
      Jocs didàctics per aprendre geografia. Proposa diferents nivells de dificultat
      E. Alonso
    • Mapes d
      Aplicació cartogràfica que representa gràficament dades de relleu, ciutats, infraestructures i xarxes viàries
      edu365.cat - Departament d'Ensenyament
    • Geografia d
      Jocs per aprendre els països, les capitals i la geografia d'Europa. Els jocs estan classificats per diferents nivells de dificultat que permeten l'aprenentatge i l'exercitació
      Sheppard Software



















    • Mapes muts per a l'ensenyament de la història i la geografia



    • Representacions i projeccions del globus terraqüi. Ofereix mapes amb dades molt variades: vegetació, població, temperatures, rius, llacs, minerals...












    Després d'estudiar els peixos, hem seguit estudiant els animals i altres éssers vius. Com els éssers vius estan fets de cèl·lules, no hem pogut evitar descobrir més sobre la part més petita de la que estem fets.
    Cliqueu el següent enllaç per saber-ne més:



    L'estructura dels éssers vius

    · La cèl·lula
    Tots els éssers vius estan formats per cèl·lulesLes cèl·lules són la base de la vida. Les seves característiques principals són:
    • Són tan petites que només es poden veure amb el microscopi.
    • Realitzen totes les funcions vitals: s'alimenten, es relacionen amb l'entorn i es reprodueixen.
    · Éssers unicel·lulars i éssers pluricel·lulars
    Segons la seva estructura, els éssers vius poden ser:
    • Éssers unicel·lulars. Estan constituïts per una sola cèl·lula. En són exemples els bacteris, els protozous com ara l'ameba i el parameci, i alguns fongs com ara els llevats i les floridures.
    • Éssers pluricel·lulars. Estan constituïts per milers o milions de cèl·lules. En són exemples els animals, les plantes i la majoria de fongs.
    Existeixen també uns organismes que no estan formats per cèl·lules: són els virus. Els virus es caracteritzen perquè no es poden reproduir per ells sols. Per fer-ho, han 'introduir-se en cèl·lules d'altres éssers vius.


    Els éssers vius estan formats per cèl·lules.

    L'estructura de les cèl·lules

    Les cèl·lules presenten una estructura força complexa. En general, es distingeixen les parts següents:
    • La membrana cel·lular. És la capa que envolta i protegeix la cèl·lula. Aquesta membrana és porosa, i pot ser travessada per diverses substàncies com ara l'aigua i les substàncies nutritives.
    • El citoplasma. És el líquid contingut dins la membrana. En el seu si es troben els diferents orgànuls de la cèl·lula i el nucli.
    • El nucli. És l'òrgan encarregat de dirigir les funcions de la cèl·lula: captar aliment, coordinar els moviments i reproduir-se. Algunes cèl·lules, però no tenen nucli.
    • Els orgànuls cel·lulars. Són petits òrgans que suren en el citoplasma. N'hi ha de diferents tipus. Algunes de les seves funcions són emmagatzemar aliment i transformar l'aliment en energia.

     

    Tipus de cèl·lules
    • Les cèl·lules animals.Tenen una membrana cel·lular i un citoplasma , on suren el nucli i diversos orgànuls cel·lulars.
    • Les cèl·lules vegetals. Es diferencien de les cèl·lules animals perquè tenen, en uns orgànuls especials, un pigment verd anomenat clorofil·la i, envoltant la membrana cel·lular, una capa rígida anomenada paret cel·lular.
    • Les cèl·lules dels bacteris. Es diferencien de les cèl·lules dels animals perquè no tenen nucli tot i que tenen material nuclear. Així doncs, tenen una membrana cel·lular protegida per una paret cel·lular, el citoplasma, diversos orgànuls cel·lulars i matèria nuclear.

    La reproducció cel·lular per divisió

    Les cèl·lules, tant les dels éssers unicel·lulars com les dels éssers pluricel·lulars, es reprodueixen dividint-se en dos. En els éssers unicel·lulars, la reproducció de la cèl·lula representa també la reproducció de tot l'organisme. En canvi, en els éssers pluricel·lulars la divisió cel·lular permet el creixement de l'organisme, ja que augmenta el nombre de cèl·lules d'aquest.
    Divisió cel·lular d'un parameci:
    • La cèl·lula es prepara per dividir-se.
    • El nucli s'allarga i la membrana cel·lular es va estrenyent per la meitat.
    • La membrana es divideix i es formen dues noves cèl·lules completes.


     

     

     

     

     

     

     

    Les cèl·lules estan formades per la membrana cel·lular, elcitoplasma, el nucli i els orgànuls cel·lulars.


    L'organització dels éssers pluricel·lulars

    Els éssers pluricel·lulars, com ara els animals i les plantes, estan formats per diferents tipus de cèl·lules. Així, en les persones trobem cèl·lules musculars, cèl·lules de la pell, cèl·lules sanguínies, cèl·lules nervioses, etc. Les cèl·lules de cada tipus no viuen aïllades: s'agrupen formant teixits, òrgans i aparells.
    · Alguns tipus de cèl·lules humanes:
    Cèl·lules musculars:
    Són allargades. Es contreuen i s'estenen.
    Cèl·lules nervioses:
    Estan formades per un cos central i un llarg eix.
    Cèl·lules sanguínies:
    Formen part de la sang. No tenen nucli.
    Cèl·lules de la pell:
    Tenen formes diverses: planes, cilíndriques,
    prismàtiques, etc.
    Cèl·lules sexuals:
    Són les cèl·lules que participen en la reproducció de tot l'organisme.

    · Teixits, òrgans i aparells
    Les cèl·lules d'un mateix tipus s'agrupen formant teixits. En són exemples el teixit de la pell, el teixit muscular i el teixit nerviós.
    Teixits:
    El teixit muscular està format per cèl·lules musculars.
    Els teixits d'un o diversos tipus s'agrupen formant estructures anomenades òrgans, com ara el cor, el cervell i els ulls.
    Òrgans:
    El cor està format per diversos teixits.
    Els òrgans s'agrupen en aparells o sistemes, con ara l'aparell locomotor, l'aparell circulatori i el sistema nerviós. Cada aparell o sistema realitza una funció específica en l'organisme.
    Aparells i sistemes:
    L'aparell circulatori està format per diversos òrgans.



    Els éssers pluricel·lulars estan formats per diferents tipus de cèl·lules. Les cèl·lules s'agrupen formant teixitsòrgans i aparells.

    Esquema per a estudiar

     

    ACTIVITATS





























    La cèl·lula









    Xìbāo
    
    














































  • Més sobre la cèl·lula













































  • Vols conèixer més coses sobre la cèl·lula? Aquí en 








    Pàgina web on es poden descarregar lliurement mapes muts de tot el món.


    Taula periòdica dels elements



    Anem acabant amb la guerra de succeció, deixem per uns dies la història i passem a fer una mica de medi natural. Amb la visita de dimarts 30, iniciem el tema: Els peixos








    Tipus de pesca




    Les imatges també són enllaços!


    comida-y-bebida.practicopedia.lainformacion.com/...

    21/12/2010
    En este vídeo te mostramos cómo se quitan las espinas a un lenguado. Pero el proceso sirve para cualquier ...





    Classificació animals












    Línia del temps

    Visualització en format línia de temps i mapa



    Història breu de l'himne oficial i nacional de Catalunya

    Els Segadors és l'actual himne oficial i nacional de Catalunya. El seu origen data de la Guerra dels Segadors, al segle XVII. L'himne fa una crida per defensar la llibertat de la terra.
    La lletra actual és d'Emili Guanyavents i data de 1899. Usa, però, elements de tradició oral que ja havia recollit anteriorment l'escriptor i filòsof Manuel Milà i Fontanals el 1882. La versió musical és de Francesc Alió, que la va compondre el 1892 adaptant la melodia a la cançó ja existent. Es pot veure darrere de l'himne una cançó primitiva nascuda a la sublevació de Catalunya del 1640: la guerra dels catalans contra el rei Felip IV, a la qual els pagesos van protagonitzar importants episodis.
    Per llei del Parlament de Catalunya de 25 de febrer de 1993, Els Segadors fou declarat himne nacional de Catalunya.[1] L'article 8.1 de l'Estatut d'Autonomia de 2006 declara: "Catalunya, definida com a nacionalitat en l'article 1, té com a símbols nacionals la bandera, la festa i l'himne". L'article 8.4 estableix: " L'himne de Catalunya és «Els segadors»".
    Quan esclata la Guerra dels Trenta Anys, l'any 1618, inicialment per causes religioses, encara que també s'hi barregen qüestions polítiques i econòmiques, Felip IV d'Àustria, rei d'Espanya, hi participa en defensa de l'emperador germànic de la dinastia dels Habsburg, el seu oncle Ferran II.
    Però les guerres costen diners, i una guerra tan llarga arruïna la tresoreria reial. És llavors quan es pretén que Catalunya aporti també homes i diners a la guerra. Això origina un profund rebuig i indignació de la població catalana, que es veu forçada a acollir les tropes imperials per tal de defensar la frontera espanyola de l'atac francès. Les actuacions del comte-duc d'Olivares, primer ministre de Felip IV, van desvetllar tanta animadversió en el poble català, per la violència i els abusos dels seus soldats, que moltes poblacions es revoltaren. El dia de Corpus de 1640 s'inicia a Barcelona la revolta dels segadors en l'anomenat Corpus de Sang. La Generalitat i el conseller en cap, Pau Claris, van fer costat als revoltats.
    De la Guerra dels Segadors, s'ha conservat la música del que després s'ha convertit en l'Himne nacional de Catalunya i símbol de la identitat catalana. Els dos textos més difosos han estat l'històric, publicat ja per Milà i Fontanals el 1882 en el seu Romancerillo Catalán i, en la primera edició musical, per Francesc Alió el 1892 en el seu recull de Cançons populars catalanes, i l'actual d'Emili Guanyavents, el més polític i reivindicatiu, guanyador d'un concurs convocat amb aquesta finalitat per la Unió Catalanista el 1899 i que va provocar una apassionada polèmica pública i periodística. Amb l'adaptació d'Emili Guanyavents, la lletra original dels Segadors es va simplificar i reduir de sis estrofes a tres, que són les que es canten actualment.
    Entre els moltíssims arranjaments col·lectius de l'himne nacional català, potser els més difosos i coneguts són el de Francesc Pujol, per a cobla, el de Joan Lamote de Grignon, per a banda, i l'harmonització coral de Josep Viader. Darrerament se n'ha fet una versió per a cor i orquestra simfònica, obra d'Antoni Ros Marbà. Fins i tot hi ha una versió en música màkina de l'himne.



    Lletra de l'himne oficial i nacional de Catalunya

    Catalunya triomfant,
    tornarà a ser rica i plena.
    Endarrera aquesta gent
    tan ufana i tan superba.
    Bon cop de falç,
    Bon cop de falç,
    Defensors de la terra!
    Bon cop de falç!
    Ara és hora, segadors.
    Ara és hora d'estar alerta.
    Per quan vingui un altre juny
    esmolem ben bé les eines.
    Bon cop de falç,
    Bon cop de falç,
    Defensors de la terra!
    Bon cop de falç!
    Que tremoli l'enemic
    en veient la nostra ensenya.
    Com fem caure espigues d'or,
    quan convé seguem cadenes.
    Bon cop de falç,
    Bon cop de falç,
    Defensors de la terra!
    Bon cop de falç!



























    Acabem de viure una data assenyalada, coneguem bé perquè.
    Sabeu perquè la "V" es va convocar a les 17'14h?


    • Com era una guerra als segles XVII i XVIII
      Els exèrcits estaven formats per gent que era enrolada de manera voluntària. Aquests acudien a l’ofici de les armes com a soldats a sou, buscant generalment una manera de sortir de la misèria, o fins i tot fugint de càstigs per algun delicte que havien comès
    • La Guerra de Successió
      La Guerra de Successió (1700-1713) es va originar perquè el rei d’Espanya, Carles II, va morir sense descendència i el rei de França, Lluís XIV, va voler posar-hi com a rei el seu nét, Felip d’Anjou, i l’emperador d’Austria, l’arxiduc Carles
    • L
      A començament del segle XVIII Manresa era una ciutat amb uns 5.500 habitants que vivien en 1.160 cases. Fora muralla hi havia el raval de Valldaura, al llarg del carrer del Cós actual que era el camí d’anar a Cervera; el raval de Sant Andreu, situat al llarg  del camí per anar a Berga; i el raval de les Escodines, que seguia el camí d’anar a Barcelona












    LA GUERRA DE SUCCESSIÓ( 1702-1714 ). L'11 de setembre
    Publish at Calameo or read more publications.


    Edu3.cat


    Si us interessa ampliar la informació sobre la Guerra de Successió Espanyola podreu fer-ho en el dossier quetrobareu a aquesta adreça: http://www20.gencat.cat/docs/Patrimoni/pdf/dossier_educatiu_mhc.pdf

    ANALITZEM LES CAUSES DE LA GUERRA

    La mort sense descendència de Carles II, rei dels regnes d'Espanya, va ser el detonant que va fer esclatar una guerra que va esdevenir europea, perquè s'hi van involucrar les principals potències europees, però també civil perquè dins dels territoris espanyols hi va haver partidaris dels dos bàndols, uns a favor de Felip d'Anjou i els altres a favor de Carles d'Àustria.


    Aquest video explica quines van ser les causes que van portar a la Guerra de Successió Espanyola, dins i fora de les fronteres d'Espanya. Mira't aquest vídeo ( sobretot els primers 7 minuts ).



    Fes una línia del temps a partir dels fets i dates de la Guerra de Successió que has treballat a l'activitat. A cada nou aconteixement que incorporis a la línia hi hauràs de posar la data, una imatge i una breu descripció del fet.  Pots fer-la amb el programa " Timetoast". És gratuït, però si no l'has fet servir abans, t'hauràs d'enregistrar. Adreça: http://www.timetoast.com/


    PINTA DOS MAPES

    Pinta els que trobaràs a la fitxa de treball:
    • MAPA 1: Països que van recolzar a Felip d'Anjou, i països ( Lliga de L'Haia ) que van recolzar a l'arxiduc Carles.
    • MAPA 2: Territoris que Felip V va conservar i territoris que va perdre a partir de la Pau d'Utrech.
    *Pots fer servir el programa Paint.net. Si no el tens es pot descarregar gratuïtament a aquesta adreça: http://www.softonic.com/s/paint-windows
    Tutorial: http://www.slideshare.net/icjimenezq/tutorial-paintnet



    COMPROVA QUÈ HAS APRÈS
    6. Clica l'enllaç i respon el test que hi trobaràs. Has de copiar a la fitxa de treball la pregunta i la resposta correcta.
















    Geografia




    No hay comentarios:

    Publicar un comentario