Aquí trobareu els enllaços per estudiar el que fem a medi:
La webquest de l'aigua
Definició d'aigua a la Viquipèdia
Existia Google a l'Edat Mitjana?
Presentació del final de l'imperi romà
Evolució en mapes de l'edat mitjana a la Península Ibèrica
Introducció-evolució de l'edat mitjana (resum molt clar)
Wikiespai molt interesssant amb un vídeo molt clar del feudalisme
CLIC SOBRE L'EDAT MITJANA-senzill
CLIC INTRODUCTORI DE L'EDAT MITJANA I AMB EXERCICIS (TAMBÉ SOBRE FORMACIÓ DE CATALUNYA)
ACTIVITAT D'UNA ESCOLA D'ASTÚRIES QUE FA UNA EXPLICACIÓ DE L'EDAT MITJANA
PORTAL (EN CASTELLÀ) AMB MOLTA INFORMACIÓ SOBRE L'EDAT MITJANA
"EN GUARDIA" AUDIO (PROGRAMA DE CATALUNYA RÀDIO SOBRE GUIFRÉ EL PILÓS)
ELS ESTAMENTS FEUDALS
Diferències de l'art romànic i gòtic de l'edat mitjana: (tasca a realitzar)
Exemples d'art romànic i gòtic (tasca a realitzar)
Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
Segueix aquest link per fer un seguit d'activitats JClic sobre la vida als monestirs (tarda una mica a carregar l'arxiu). L'aplicació s'organitza en cinc blocs:
ÀUDIO MÚSICA MEDIEVAL
Quin tipus d'empresa és Google?
ImatgesMapa conceptual
Continguts de la unitat (PER IMPRIMIR)
Activitats de la unitat
CONCEPTES EN LA WEB
La població i l'economia d'Europa i d'Espanya
La població i els sectors econòmics d'Espanya
ACTIVITATS INTERACTIVES
ECONOMIA ESPANYA SECTOR PRIMARI CATALUNYA
SECTOR SECUNDARI CATALUNYA SECTOR TERCIARI CATALUNYA
EL TREBALL I L'ECONOMIA
L'ECONOMIA D'EUROPA
LES ECONOMIES D'EUROPA I D'ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ECONOMIA
LA INDUSTRIA ALIMENTARIA
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA I
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA II
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA III
ELS SECTORS ECONÒMICS A ESPANYA
EL SECTOR PRIMARI
EL SECTOR SECUNDARI
EL SECTOR TERCIARI
EL SECTOR TERCIARI: SERVEIS PER AL NOSTRE BENESTAR (ANGLÈS)
LA POBLACIÓ I LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
ELS SECTORS DE PRODUCCIÓ EN ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
L’ECONOMIA DE ESPANYA
L’ENERGIA I EL TRANSPORT
WEB QUEST: L’EVOLUCIÓ TECNOLÒGICA DEL TRANSPORT
REPÀS: 1 2 3 4 5 6
AUTOAVALUACIÓ DE LA UNITAT
TEST: ECONOMIA I POBLACIÓ
TEST: GEOGRAFIA HUMANA I POLÍTICA DE ESPANYA
REPÀS DE LA UNITAT
CURIOSITATS
Història dels diners
Rius d'Espanya
Provincias de España
Rius d'Espanya FÀCIL
Rios de España FÁCIL 2
Estudi físic Espanya
Mapamundi
26 mapesmundi
analyzes water
I ara una mica d'història...
Visita virtual al Museu d'història per preparar l'activitat:
Visita virtual
La revolució francesa
Test edat contemporània
Idees per fer la línea del temps:
Les línies dels temps són uns diagrames que situen diversos esdeveniments que passats, o futurs, sobre una línia que representa el temps fent servir una escala que pot anar de minuts a milions d’anys.
http://integrar.bue.edu.ar/autobiografia-en-una-linea-de-tiempo
http://filiideidigital.blogspot.com.ar/2012_07_01_archive.html
Edat contemporània
Índex:
Temps de revolucions:
La revolució industrial
La revolució francesa
El segle XIX:
Liberals i conservadors
Les noves ideologies
Moviment obrer
Moviments nacionalistes
El segle XX
Primera guerra mundial
Revolució russa
Els totalitarismes
La segona guerra mundial
El segle XX a Catalunya i Espanya
La segona república
La guerra civil
La dictadura franquista
La transició a la democràcia
VIDEOTUTORIALS
Apunts pissarra
Clic aparell reproductor
http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/medinat6/jclic/reprod6/reprod6.jclic.zip&lang=ca&title=Coneixement+del+medi+natural+6%E8+de+prim%E0ria
Clics medi sisè
http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3083
Educació sexual (castellà)
Imatges
Qüestions unitat
Esquema continguts
Esquema continguts ampliat
Mapa conceptual
La reproducció humana
La funció de reproducció
CONCEPTES EN LA WEB
La reproducció humana I
La funció de reproducció a l'ésser humà
La reproducció humana II
La reproducció en els éssers humans
La reproducció humana III
ANIMACIONS FLASH
ACTIVITATS INTERACTIVES
THE SIMPLE MACHINES
The six basic simple machines are used in a variety of everyday objects.
The most basic machines are called simple machines. They are the inclined plane, the wedge,
the lever, the wheel and axle, the screw, and the pulley. Simple machines change the strength
or direction of a force, such as a push or pull.
Per practicar
Després d'estudiar els peixos, hem seguit estudiant els animals i altres éssers vius. Com els éssers vius estan fets de cèl·lules, no hem pogut evitar descobrir més sobre la part més petita de la que estem fets.
Cliqueu el següent enllaç per saber-ne més:
· La cèl·lula
Tots els éssers vius estan formats per cèl·lules. Les cèl·lules són la base de la vida. Les seves característiques principals són:
Segons la seva estructura, els éssers vius poden ser:
La cèl·lula
Més sobre la cèl·lula
Vols conèixer més coses sobre la cèl·lula? Aquí en
L’EDAT MODERNA DINS LES ETAPES DE LA HISTÒRIA
L’EDAT MODERNA AL MÓN
Tot i ser per a 2n d’ESO, no deixeu de mirar tots els racons d’aquest completíssim web creat per la Montserrat Alsius per als seus alumnes.
Aquest té un extens índex de tots els aspectes relacionats amb aquesta edat, fins i tot arxius sonors de música representativa del Renaixement i Barroc.
En aquest trobareu que parla sobretot dels grans descobriments, la tecnologia i la cultura.
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=18134
La cursa d’Amèrica:
El poder i la seva relació amb els impostos:
EDAT MODERNA EN RELACIÓ A ESPANYA
La Caravel·la:
La Caravel·la va ser una embarcació que suposà un avanç important en la navegació i facilità les travessies transoceàniques. L'increment del nombre i de les dimensions de les veles van donar més velocitat. I la capacitat de les bodegues va permetre augmentar la tripulació i les provisions.
3. Altres aventurers:
Com us podeu imaginar, els Reis Catòlics no van ser els únics que van iniciar la carrera dels descobriments... Molts regnes tenien les mateixes preocupacions que Castella i Aragó. De fet, Portugal va empendre el viatge cap al sud, vorejant la costa africana fins arribar a l'Índia.
Hi ha dos mariners importants:
<-- Bartolomeu Díaz sortí des de Lisboa al 1487-1488 arribà a Cap de Buena Esperanza (actual Sudàfrica) i tornà mesos més tard sense aconseguir arribar a la Índia.
Vasco de Gamma --> per altra banda al 1497 surcà els mars des de Lisboa en direcció al sud. Arribà a Calicut (Índia) passant per Zanzíbar (Àfrica). El viatge va durar dos anys i va ser molt dur.
Observa el viatge clickant aquí.
La primera volta al món...
Uns anys més tard, apareix Fernando de Magalhaes, un navegant portugués al servei de Carles I. Aquest navegant va decidir empendre un viatge per donar la volta al món. Al 1519, partí d'Andalusia, atravesà l'oceà Atlàntic i vorejà la costa d'Amèrica del Sud fins arribar a la Patagònia, el pas cap a l'oceà Pacífic (actualment aquest pas s'anomena l'estret de Magallanes). L'expedició va continuar rumb a l'oest fins que va arribar a les Illes de les Espècies. Magalhaes va morí a les Illes Filipines i Juan Sebastián Elcano es va fer càrrec de la tornada a Espanya (1522). El viatge durà 3 anys i va demostrar que la terra era rodona.
EDAT MODERNA EN RELACIÓ A CATALUNYA
Aquest vídeo ens parla dels aspectes socials, com vivien els reis.
L’auca de Bac de Roda:
LES GUERRES DELS SEGADORS I DE SUCCESSIÓ
Com eren les guerres als segles XVII i XVIII:
Dos enllaços molt interessants per a llegir sobre la Guerra de Successió. El grog és el nivell bàsic i l’altre, de nivell avançat, és un llibre electrònic on es poden “passar els fulls”, tots dos de la Montserrat Alsius…
Recursos audiovisuals dins l’xtec sobre l’11 de setembre de 1714, cliqueu:
L’ART A L’EDAT MODERNA
Un vídeo curt sobre el renaixement i altres enllaços relacionats:
I un altre també curt, sobre el Barroc:
També podem veure els estils musicals d’aquest període:
PER AUTO-AVALUAR-SE:
La webquest de l'aigua
Definició d'aigua a la Viquipèdia
El cicle de l'aigua a: l'edu365 / al CLIC / l'Agència Catalana de l'Aigua
| ||||
Més sobre el Cicle de l'Aigua (és per ampliar)
| ||||
La paraula AIGUA en diferents idiomes
|
Cicle Superior aigua
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Existia Google a l'Edat Mitjana?
Presentació del final de l'imperi romà
Evolució en mapes de l'edat mitjana a la Península Ibèrica
Introducció-evolució de l'edat mitjana (resum molt clar)
Wikiespai molt interesssant amb un vídeo molt clar del feudalisme
CLIC SOBRE L'EDAT MITJANA-senzill
CLIC INTRODUCTORI DE L'EDAT MITJANA I AMB EXERCICIS (TAMBÉ SOBRE FORMACIÓ DE CATALUNYA)
ACTIVITAT D'UNA ESCOLA D'ASTÚRIES QUE FA UNA EXPLICACIÓ DE L'EDAT MITJANA
PORTAL (EN CASTELLÀ) AMB MOLTA INFORMACIÓ SOBRE L'EDAT MITJANA
"EN GUARDIA" AUDIO (PROGRAMA DE CATALUNYA RÀDIO SOBRE GUIFRÉ EL PILÓS)
ELS ESTAMENTS FEUDALS
La vida a l'Edat Mitjana: Art romànic i art gòtic
Diferències de l'art romànic i gòtic de l'edat mitjana: (tasca a realitzar)
Exemples d'art romànic i gòtic (tasca a realitzar)
La vida a l'Edat Mitjana: Viure als castells
Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
- El castell i els seus habitants
- La vida dels senyors
- Les relacions entre els nobles i amb els pagesos
- Els castells de Catalunya
La vida a l'Edat Mitjana: Viure al camp
Segueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
- Les condicions dels camperols
- Els productes del camp
- El treball agrícola
- L'art romànic
La vida a l'Edat Mitjana: Viure als monestirs
ARTICLE de la revista Cavall Fort (juliol-agost 2011) sobre com vivien els monjos d'un monestir medievalSegueix aquest link per realitzar un seguit d'activitats de l'edu365.cat sobre:
- Els monestirs
- Qui vivia als monestirs?
- Com vivien?
- Els monestirs de Catalunya
Segueix aquest link per fer un seguit d'activitats JClic sobre la vida als monestirs (tarda una mica a carregar l'arxiu). L'aplicació s'organitza en cinc blocs:
- La vida a l'edat mitjana
- La vida als monestirs
- El gòtic i el romànic
- Els cisrtercencs i els benedictins
- Una ullada global
ÀUDIO MÚSICA MEDIEVAL
1. PRESENTACIÓ PREZI: L’EDAT MITJANA
Aquest recurs digital serà la primera activitat que ens situarà en l’Edat Mitjana a Espanya, com era la societat de l’època, l’art romànic i gòtic. Serà un suport digital a les explicacions de classe. Mapes que situen Al-Andalus, imatges sobre arquitectura romànica i gòtica per observar les diferències principals.
Enllaç: PRESENTACIÓ
2. PRESENTACIÓ SLIDESHARE: DESCOBRIM L’EDAT MITJANA
Aquesta segona activitat segueix sent un recurs digital de suport que ajudarà als alumnes a situar-se en la cronologia de la història, distingir les dues etapes importants d’aquest periode històric, reforçar els diferents estaments socials: castells i cavallers/ monestirs i monjos/ ciutat medieval/gremis.
Enllaç: DESCOBRIM L’EDAT MITJANA
3. VISUALITZAR AMB LA PISSARRA DIGITAL RECURS D’ALEXANDRIA
Consta d’explicacions, activitats, enllaços i vídeos per poder treballar aquesta unitat didàctica amb la PDI. Per continuar treballant a l’aula amb els alumnes aquesta etapa de la història de forma cooperativa. A nivell metodològic treballarem en grups cooperatius amb portàtils i la PDI la farem servir com a projector i eina i recurs interactiu per poder corregir col·lectivament les activitat proposades.
Recurs : TREBALLEM A LA PISSARRA DIGITAL
4. ACTIVITAT DIGITAL RECURS OPEN SANKORÉ
Permet treballar a l’aula amb els alumnes de forma més interactiva on poden escoltar música que els situa en l’època, realitzar algunes activitats i /o exercicis més per consolidar continguts, visualitzar algun vídeo sobre castells que els transporta i els ajuda a entendre l’època històrica que estem treballant. Activitat de repàs per consolidar aspectes bàsics del tema.
Enllaç: ACTIVITAT REPÀS
5. ACTIVITAT DOSSIER DE TREBALL INDIVIDUAL
En diferents sessions de treball s’anirà elaborant el dossier de treball individual. Tot fent correccions col.lectives.
Quin tipus d'empresa és Google?
ImatgesMapa conceptual
Continguts de la unitat (PER IMPRIMIR)
Activitats de la unitat
CONCEPTES EN LA WEB
La població i l'economia d'Europa i d'Espanya
La població i els sectors econòmics d'Espanya
ACTIVITATS INTERACTIVES
SECTOR SECUNDARI CATALUNYA SECTOR TERCIARI CATALUNYA
EL TREBALL I L'ECONOMIA
L'ECONOMIA D'EUROPA
LES ECONOMIES D'EUROPA I D'ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ECONOMIA
LA INDUSTRIA ALIMENTARIA
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA I
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA II
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES A ESPANYA III
ELS SECTORS ECONÒMICS A ESPANYA
EL SECTOR PRIMARI
EL SECTOR SECUNDARI
EL SECTOR TERCIARI
EL SECTOR TERCIARI: SERVEIS PER AL NOSTRE BENESTAR (ANGLÈS)
LA POBLACIÓ I LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
ELS SECTORS DE PRODUCCIÓ EN ESPANYA
ESPANYA: POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES
LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
L’ECONOMIA DE ESPANYA
L’ENERGIA I EL TRANSPORT
WEB QUEST: L’EVOLUCIÓ TECNOLÒGICA DEL TRANSPORT
REPÀS: 1 2 3 4 5 6
AUTOAVALUACIÓ DE LA UNITAT
TEST: ECONOMIA I POBLACIÓ
TEST: GEOGRAFIA HUMANA I POLÍTICA DE ESPANYA
REPÀS DE LA UNITAT
CURIOSITATS
Història dels diners
Document per a PDI per treballar els sectors econòmics a Espanya, la seva localització en diferents mapes, la identificació de les fonts d'energia més utilitzades a Espanya així com el raonament dels avantatges i inconvenients de les energies renovables. Aquest material ha estat creat per M. Cristina Silvestre Pérez
Rius d'Espanya
Provincias de España
Rius d'Espanya FÀCIL
Rios de España FÁCIL 2
Estudi físic Espanya
Mapamundi
26 mapesmundi
analyzes water
http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/aigua/imatges/cicle_aigua.swf
* VIDEO INTERESSANT : EL CICLE DE L'AIGUA.
* VIDEO INTERESSANT : EL CICLE DE L'AIGUA.
MATERIALS AND THEIR PROPERTIES
EXPERIMENTS :
- Reacció química que observarem :
- Posarem vinagre dins d'una botella.
- Dins d'un globus ficarem bicarbonat sódic.
- Ficarem el globus com a tapa de la botella de plàstic.
- Al barrejar-se el bicarbonat amb el vinagre,produeixen gas que farà inflar el globus.
- 2. Vaporització i condensació :
- Agafem 2 gots d'aigua amb la mateixa quantitat d'aigua , hi fem una marca i els posem al sol.
- Un got es tapa i l'altre el deixem destapat.
- Al cap d'unes hores el got tapat tindrà gotetes a la tapa : condensació.
- Al got destapat se li haurà evaporat una mica d'aigua.
- Fiquem uns trossos de xocolata dins d'un got.
- Posem aigua bullint al voltant.
- Al cap d'una estona ,la xocolata ja està desfeta.
Materials & Their Properties (clica)
Grouping and Classifying Materials: | |
|
I ara una mica d'història...
Visita virtual al Museu d'història per preparar l'activitat:
Visita virtual
La revolució francesa
Test edat contemporània
Les línies dels temps són uns diagrames que situen diversos esdeveniments que passats, o futurs, sobre una línia que representa el temps fent servir una escala que pot anar de minuts a milions d’anys.
Suports digitals per treballar les Línies de temps
Les línies de temps són un recurs utilitzat de fa temps però les tecnologies digitals ens poden aportar:
- Possibilitat de zoom que ens permet obtenir el detall que sigui necessari.
- Anotacions multimèdia amb veu i vídeo que es pot utilitzar posteriorment en l’informe de l’activitat.
- Control automàtic del temps i de generar alertes automàtiques, en alguns casos
Entre d’altres recursos digitals disposem de
Plantilles o models per imprimir:
A internet, cercant “graphic organizer timeline”, es trobem models de línies de temps en PDF que podem baixar i utilitzar directament http://www.eduplace.com/graphicorganizer/spanish/
http://www.enchantedlearning.com/graphicorganizers/
http://www.enchantedlearning.com/graphicorganizers/
Plantilles per Open Office o Office Microsoft
Aquestes plantilles tenen l’avantatge de no requerir altre programari, però amb prestacions molts bàsiques. Existeixen plantilles de presentacions, de processador de text, però les més útils i flexibles són les de full de càlcul.
Notebook de l'Smart també té la plantilla timeline_reveal_template.notebook que pot ser molt útil per ordenar esdevenimenst o aprendre qué són i com funcionen les línies de temps.
Timeline i altres editors per fer línies de temps
Timeline és un programa de codi lliure per editar línies de temps, que també disposa d’una versió portable sense instal·lació. Entre les seves característiques destacaríem:
- Visualització de diverses escales temporals (dies, setmanes, mesos, anys, ...)
- Anotacions multimèdia que poden incorporar text, imatges i enllaços.
- Les anotacions es poden agrupar en etiquetes.
- Sistema d’alertes que permet utilitzar el programa com una agenda
- Opcions d’impressió i d’exportació a una imatge SVG
En contraposició cal dir que la traducció del programa a castellà o català està sense acabar
http://integrar.bue.edu.ar/autobiografia-en-una-linea-de-tiempo
http://filiideidigital.blogspot.com.ar/2012_07_01_archive.html
- Timeline es pot baixar de http://thetimelineproj.sourceforge.net/getting
- Tutorial de Timeline en castellà http://www.eduplace.com/graphicorganizer/spanish/pdf/timeline.pdf
Línies de temps 2.0
A Internet es troben múltiples aplicacions per fer línies temps, on cal registrar-se i que en general permeten
- Anotar esdeveniment amb informacions multimèdia (imatge, text, enllaços, ...)
- Alternar la visualització a la forma de llista de successos
- Publicar la línia de temps (Shared) i consultar-ne d’altres compartides
- Zoom en la visualització o l’escala del temps
Tot i tenir prestacions semblants hi ha petites diferencies que és bo considerar
- Dipity és una de les més populars http://www. dipity.com/
- Xtimeline una de les més senzilles http://www.xtimeline.com/timeline/
- Timetoast potser sigui la més visual http://www.timetoast.com/
- Timerine interfície en castellà http://timerime.com/es/
- Preceden http://www.preceden.com/ Una de les més completes e interessant ja que a més a més del que fan les altres línies de temps pot
- Exportar la línia de temps a format PDF per imprimir, a CVS per treballar-lo amb un full de càlcul o algun format gràfic.
- Importar fitxer CSV per crear noves línies de temps.
Com impediments de Preceden hem d’assenyalar
- No reconeix els correus .CAT i cal utilitzar-ne d’altres per registrar-se
- Interfície en angles sense opció d’altres idiomes
- La versió gratuïta no permet els fitxers privats
- Les imatges cal codificar-les a les notes posant l’adreça web i afegint-hi el codi ! al començament i final
Dins les plantilles de GoogleApps també es troben múltiples models de documents per fer línies de temps
Podeu trobar informació detallada a sobre les línies de temps a
- Eduteka Lineas de tiempo http://www.eduteka.org/modulos/4/109/#!modulo-L%EDneas+de+Tiempo
- EducarconTIC Se habla de... lineas del tiempohttp://www.educacontic.es/blog/tags/lineas-del-tiempo
I ara estudiarem:
Índex:
Temps de revolucions:
La revolució industrial
La revolució francesa
El segle XIX:
Liberals i conservadors
Les noves ideologies
Moviment obrer
Moviments nacionalistes
El segle XX
Primera guerra mundial
Revolució russa
Els totalitarismes
La segona guerra mundial
El segle XX a Catalunya i Espanya
La segona república
La guerra civil
La dictadura franquista
La transició a la democràcia
La Revolució industrial a catalunya from carlesolmedo
Com va començar la Revolució francesa? Mireu-ne alguns detalls…
Cliqueu la imatge i a l’enllaç podreu veure’n detalls amb la lupa… extret de Bibliote.com
Pels més curiosos en aquest enllaç a la revista Sàpiens, La indústria tèxtil catalana en el segle XIX, podreu observar algunes fotografies interessants que ens mostren com eren les indústries tèxtils al s. XIX, i fixar-vos en com funcionaven les màquines. També podeu veure en un mapa de l’època, el nombre d’indústries que van establir-se a Catalunya en aquell moment. Fixeu-vos en quines zones estan concentrades.
Per a més detalls sobre la Revolució industrial a Catalunya…
I recordant el que vam parlar a classe de com era la vida dels obrers, llegiu aquest altre article i mireu-ne les fotos, n’hi ha un dibuix comparatiu entre un habitatge burgès i un d’obrer: La formació del proletariat i les seves condicions de vida i treball
En aquest altre podeu comprovar què recordeu d’España en la Edad Contemporánea. Cliqueu al primer exercici i aneu seguint.
En aquesta altra podeu fer un repàs visual en aquest llibre tant viu i a més fer alguna activitat per comprovar.
VIDEOTUTORIALS
Apunts pissarra
L’aparell reproductor
Clic aparell reproductor
http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/medinat6/jclic/reprod6/reprod6.jclic.zip&lang=ca&title=Coneixement+del+medi+natural+6%E8+de+prim%E0ria
Clics medi sisè
http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3083
Educació sexual (castellà)
Diferents recursos (en castellà)
- La reproducció humana I
- La reproducció humana II
- La reproducció i l'embaràs
- El sistema reproductor masculí
- EL sistema reproductor femení
- El cicle menstrual
- La fecundació humana
- L'embaràs I
- L'embaràs II
- L'embaràs pas a pas
- Desenvolupament del fetus I
- Desenvolupament del fetus II
- Fecundació, embaràs i part
- El part I
- El part II
- El part III
ACTIVITATS INTERACTIVES
- Aparell reproductor femení
- Aparell reproductor masculí
- La reproducció humana
- La funció de reproducció I
- La funció de reproducció II
- Els caràcters sexuals
- Desenvolupament de l'embaràs
- La reproducció I
- La reproducció II
- La fecundació
- L'embaràs
VOCABULARI
Aparells reproductors femení i masculí (en castellà)
enlace 1
enlace 2
Los aparatos reproductores femenino y masculino - enlace
Aparato reproductor femenino - enlaceAparato reproductor masculino - enlace
L'aparell reproductor en catalàenlace 1
enlace 2
THE SIMPLE MACHINES
The six basic simple machines are used in a variety of everyday objects.
The most basic machines are called simple machines. They are the inclined plane, the wedge,
the lever, the wheel and axle, the screw, and the pulley. Simple machines change the strength
or direction of a force, such as a push or pull.
There are SIX simple machines:
Type
|
Example
| Activity |
1. Pulley - How Stuff Works
A pulley is a simple machine that uses grooved wheels and a rope to raise, lower or move a load.
| ||
2. Lever - Enchanted Learning animations
A lever is a stiff bar that rests on a support called a fulcrum which lifts or moves loads.
| ||
A wedge is an object with at least one slanting side ending in a sharp edge, which cuts material apart.
| ||
A wheel with a rod, called an axle, through its center lifts or moves loads.
| ||
An inclined plane is a slanting surface connecting a lower level to a higher level.
| ||
A screw is an inclined plane wrapped around a pole which holds things together or lifts materials.
|
Per practicar
Geografia
anuncio
anuncio
Materiales didácticos para la educación primaria y secundaria y la tutoría. Juegos educativos gratuitos para pizarra digital y smartboard.
- Mapes muts per a l'ensenyament de la història i la geografia
- Representacions i projeccions del globus terraqüi. Ofereix mapes amb dades molt variades: vegetació, població, temperatures, rius, llacs, minerals...
MAPES INTERACTIUS D’EUROPA
Després d'estudiar els peixos, hem seguit estudiant els animals i altres éssers vius. Com els éssers vius estan fets de cèl·lules, no hem pogut evitar descobrir més sobre la part més petita de la que estem fets.
Cliqueu el següent enllaç per saber-ne més:
L'estructura dels éssers vius
Tots els éssers vius estan formats per cèl·lules. Les cèl·lules són la base de la vida. Les seves característiques principals són:
- Són tan petites que només es poden veure amb el microscopi.
- Realitzen totes les funcions vitals: s'alimenten, es relacionen amb l'entorn i es reprodueixen.
Segons la seva estructura, els éssers vius poden ser:
- Éssers unicel·lulars. Estan constituïts per una sola cèl·lula. En són exemples els bacteris, els protozous com ara l'ameba i el parameci, i alguns fongs com ara els llevats i les floridures.
- Éssers pluricel·lulars. Estan constituïts per milers o milions de cèl·lules. En són exemples els animals, les plantes i la majoria de fongs.
Els éssers vius estan formats per cèl·lules.
|
L'estructura de les cèl·lules
Les cèl·lules presenten una estructura força complexa. En general, es distingeixen les parts següents:
Tipus de cèl·lules
| |
| |
|
La reproducció cel·lular per divisió
Les cèl·lules, tant les dels éssers unicel·lulars com les dels éssers pluricel·lulars, es reprodueixen dividint-se en dos. En els éssers unicel·lulars, la reproducció de la cèl·lula representa també la reproducció de tot l'organisme. En canvi, en els éssers pluricel·lulars la divisió cel·lular permet el creixement de l'organisme, ja que augmenta el nombre de cèl·lules d'aquest.
Divisió cel·lular d'un parameci:
|
Les cèl·lules estan formades per la membrana cel·lular, elcitoplasma, el nucli i els orgànuls cel·lulars.
|
L'organització dels éssers pluricel·lulars
Els éssers pluricel·lulars, com ara els animals i les plantes, estan formats per diferents tipus de cèl·lules. Així, en les persones trobem cèl·lules musculars, cèl·lules de la pell, cèl·lules sanguínies, cèl·lules nervioses, etc. Les cèl·lules de cada tipus no viuen aïllades: s'agrupen formant teixits, òrgans i aparells.
· Alguns tipus de cèl·lules humanes:
Cèl·lules musculars: Són allargades. Es contreuen i s'estenen. | ||
Cèl·lules nervioses: Estan formades per un cos central i un llarg eix. | ||
Cèl·lules sanguínies: Formen part de la sang. No tenen nucli. | ||
Cèl·lules de la pell: Tenen formes diverses: planes, cilíndriques, prismàtiques, etc. | ||
Cèl·lules sexuals: Són les cèl·lules que participen en la reproducció de tot l'organisme. |
· Teixits, òrgans i aparells
Les cèl·lules d'un mateix tipus s'agrupen formant teixits. En són exemples el teixit de la pell, el teixit muscular i el teixit nerviós. | |
Teixits: El teixit muscular està format per cèl·lules musculars. |
Els teixits d'un o diversos tipus s'agrupen formant estructures anomenades òrgans, com ara el cor, el cervell i els ulls. | |
Òrgans: El cor està format per diversos teixits. |
Els òrgans s'agrupen en aparells o sistemes, con ara l'aparell locomotor, l'aparell circulatori i el sistema nerviós. Cada aparell o sistema realitza una funció específica en l'organisme. | |
Aparells i sistemes: L'aparell circulatori està format per diversos òrgans. |
Els éssers pluricel·lulars estan formats per diferents tipus de cèl·lules. Les cèl·lules s'agrupen formant teixits, òrgans i aparells.
|
Esquema per a estudiar
ACTIVITATS
La cèl·lula
Xìbāo
¿CÓMO FUNCIONA UNA CÉLULA? BIOLOGÍA CELULAR ...
www.youtube.com/watch?v=cAkhoMoWxAI
La cel·lula from classedesiseb
Més sobre la cèl·lula
trobaràs més informació:
http://www.xtec.cat/~rvillanu/celula/celula.htm
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BLsTHz8wWgY
Diversos tipus de cèl·lules
Il·lustració d'una cèl·lula animal
Il·lustració d'una cèl·lula vegetal
Com puc fer el "Diari de medi" ?
Com podem classificar els organismes? Els 5 regnes.
Resum dels cinc regnes
Joc. Repassa el que has après.
Video: A través de l'aigua... la vida
Video: L'alimentació dels microorganismes
Video: Origen de la vida
Video: La bellesa de la pol·linització
Parts de la flor
Video: Els paisatges de la Terra
Video: La fotosíntesis
http://www.xtec.cat/~rvillanu/celula/celula.htm
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BLsTHz8wWgY
Diversos tipus de cèl·lules
Il·lustració d'una cèl·lula animal
Il·lustració d'una cèl·lula vegetal
Com puc fer el "Diari de medi" ?
Com podem classificar els organismes? Els 5 regnes.
Resum dels cinc regnes
Joc. Repassa el que has après.
Video: A través de l'aigua... la vida
Video: L'alimentació dels microorganismes
Video: Origen de la vida
Video: La bellesa de la pol·linització
Parts de la flor
Video: Els paisatges de la Terra
Video: La fotosíntesis
La cèl·lula from Mprof
Pàgina web on es poden descarregar lliurement mapes muts de tot el món.
Taula periòdica dels elements
Anem acabant amb la guerra de succeció, deixem per uns dies la història i passem a fer una mica de medi natural. Amb la visita de dimarts 30, iniciem el tema: Els peixos
Peixos! from Jaumeplomer
Tipus de pesca
Les imatges també són enllaços!
comida-y-bebida.practicopedia.lainformacion.com/...
21/12/2010
En este vídeo te mostramos cómo se quitan las espinas a un lenguado. Pero el proceso sirve para cualquier ...Classificació animals
Línia del temps
Visualització en format línia de temps i mapa
Història breu de l'himne oficial i nacional de Catalunya
Els Segadors és l'actual himne oficial i nacional de Catalunya. El seu origen data de la Guerra dels Segadors, al segle XVII. L'himne fa una crida per defensar la llibertat de la terra.
La lletra actual és d'Emili Guanyavents i data de 1899. Usa, però, elements de tradició oral que ja havia recollit anteriorment l'escriptor i filòsof Manuel Milà i Fontanals el 1882. La versió musical és de Francesc Alió, que la va compondre el 1892 adaptant la melodia a la cançó ja existent. Es pot veure darrere de l'himne una cançó primitiva nascuda a la sublevació de Catalunya del 1640: la guerra dels catalans contra el rei Felip IV, a la qual els pagesos van protagonitzar importants episodis.
Per llei del Parlament de Catalunya de 25 de febrer de 1993, Els Segadors fou declarat himne nacional de Catalunya.[1] L'article 8.1 de l'Estatut d'Autonomia de 2006 declara: "Catalunya, definida com a nacionalitat en l'article 1, té com a símbols nacionals la bandera, la festa i l'himne". L'article 8.4 estableix: " L'himne de Catalunya és «Els segadors»".
Quan esclata la Guerra dels Trenta Anys, l'any 1618, inicialment per causes religioses, encara que també s'hi barregen qüestions polítiques i econòmiques, Felip IV d'Àustria, rei d'Espanya, hi participa en defensa de l'emperador germànic de la dinastia dels Habsburg, el seu oncle Ferran II.
Però les guerres costen diners, i una guerra tan llarga arruïna la tresoreria reial. És llavors quan es pretén que Catalunya aporti també homes i diners a la guerra. Això origina un profund rebuig i indignació de la població catalana, que es veu forçada a acollir les tropes imperials per tal de defensar la frontera espanyola de l'atac francès. Les actuacions del comte-duc d'Olivares, primer ministre de Felip IV, van desvetllar tanta animadversió en el poble català, per la violència i els abusos dels seus soldats, que moltes poblacions es revoltaren. El dia de Corpus de 1640 s'inicia a Barcelona la revolta dels segadors en l'anomenat Corpus de Sang. La Generalitat i el conseller en cap, Pau Claris, van fer costat als revoltats.
De la Guerra dels Segadors, s'ha conservat la música del que després s'ha convertit en l'Himne nacional de Catalunya i símbol de la identitat catalana. Els dos textos més difosos han estat l'històric, publicat ja per Milà i Fontanals el 1882 en el seu Romancerillo Catalán i, en la primera edició musical, per Francesc Alió el 1892 en el seu recull de Cançons populars catalanes, i l'actual d'Emili Guanyavents, el més polític i reivindicatiu, guanyador d'un concurs convocat amb aquesta finalitat per la Unió Catalanista el 1899 i que va provocar una apassionada polèmica pública i periodística. Amb l'adaptació d'Emili Guanyavents, la lletra original dels Segadors es va simplificar i reduir de sis estrofes a tres, que són les que es canten actualment.
Entre els moltíssims arranjaments col·lectius de l'himne nacional català, potser els més difosos i coneguts són el de Francesc Pujol, per a cobla, el de Joan Lamote de Grignon, per a banda, i l'harmonització coral de Josep Viader. Darrerament se n'ha fet una versió per a cor i orquestra simfònica, obra d'Antoni Ros Marbà. Fins i tot hi ha una versió en música màkina de l'himne.
Lletra de l'himne oficial i nacional de Catalunya
Catalunya triomfant,
tornarà a ser rica i plena.
Endarrera aquesta gent
tan ufana i tan superba.
tornarà a ser rica i plena.
Endarrera aquesta gent
tan ufana i tan superba.
Bon cop de falç,
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Ara és hora, segadors.
Ara és hora d'estar alerta.
Per quan vingui un altre juny
esmolem ben bé les eines.
Ara és hora d'estar alerta.
Per quan vingui un altre juny
esmolem ben bé les eines.
Bon cop de falç,
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Que tremoli l'enemic
en veient la nostra ensenya.
Com fem caure espigues d'or,
quan convé seguem cadenes.
en veient la nostra ensenya.
Com fem caure espigues d'or,
quan convé seguem cadenes.
Bon cop de falç,
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Bon cop de falç,
Defensors de la terra!
Bon cop de falç!
Acabem de viure una data assenyalada, coneguem bé perquè.
Sabeu perquè la "V" es va convocar a les 17'14h?
LA GUERRA DE SUCCESSIÓ( 1702-1714 ). L'11 de setembre
Publish at Calameo or read more publications.
Si us interessa ampliar la informació sobre la Guerra de Successió Espanyola podreu fer-ho en el dossier quetrobareu a aquesta adreça: http://www20.gencat.cat/docs/Patrimoni/pdf/dossier_educatiu_mhc.pdf
ANALITZEM LES CAUSES DE LA GUERRA
La mort sense descendència de Carles II, rei dels regnes d'Espanya, va ser el detonant que va fer esclatar una guerra que va esdevenir europea, perquè s'hi van involucrar les principals potències europees, però també civil perquè dins dels territoris espanyols hi va haver partidaris dels dos bàndols, uns a favor de Felip d'Anjou i els altres a favor de Carles d'Àustria.
Aquest video explica quines van ser les causes que van portar a la Guerra de Successió Espanyola, dins i fora de les fronteres d'Espanya. Mira't aquest vídeo ( sobretot els primers 7 minuts ).
Fes una línia del temps a partir dels fets i dates de la Guerra de Successió que has treballat a l'activitat. A cada nou aconteixement que incorporis a la línia hi hauràs de posar la data, una imatge i una breu descripció del fet. Pots fer-la amb el programa " Timetoast". És gratuït, però si no l'has fet servir abans, t'hauràs d'enregistrar. Adreça: http://www.timetoast.com/
PINTA DOS MAPES
Pinta els que trobaràs a la fitxa de treball:
*Pots fer servir el programa Paint.net. Si no el tens es pot descarregar gratuïtament a aquesta adreça: http://www.softonic.com/s/paint-windows
COMPROVA QUÈ HAS APRÈS
6. Clica l'enllaç i respon el test que hi trobaràs. Has de copiar a la fitxa de treball la pregunta i la resposta correcta.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario